Kortfattad kronologi & de viktigaste förändringarna inom HP
Dela
-
Provet infördes 1977 och har utvecklats successivt sedan dess.
-
Större ombyggnad hösten 2011 — det största moderna skiftet:
- Provet gick från tidigare struktur till åtta delprov (fyra verbala + fyra kvantitativa) och totalt 160 uppgifter(tidigare färre). Tre nya delprov infördes (bl.a. MEK, XYZ, KVA) och vissa uppgiftstyper ändrades i antal. Provtiden blev i praktiken liknande, men innehållet och balansen mellan verbalt/kvantitativt ändrades.
-
Normering och poängsättning: efter varje prov normeras verbala och kvantitativa delar separat (två normeringar) och medelvärdet används som slutpoäng — det gör att samma råpoäng kan ge olika normpoäng mellan år beroende på hur svåra uppgifterna bedöms vara och vilka som skrivit provet. Detta är en viktig orsak till att prov kan upplevas svårare vissa år.
-
Variation och små förändringar efter 2011:
- Det finns rapporter och analyser som pekar på förändringar i svårighetsgraden på kvantitativa delen kring mitten av 2010-talet. Detta påverkar hur lätt eller svårt det är att nå topppoäng vissa år.
-
Praktiska förändringar 2016–2019:
- Exempel: hösten 2016 förekom utprövningspass (provpass med testfrågor som inte räknas) vid vissa provtillfällen — det kan påverka upplevelsen av svårighet under provdagen. UHR och studera.nu publicerar provfrågor och normeringstabeller för varje tillfälle (t.ex. vår/höst 2016).
- 2017 gjordes administrativa/anmälningstekniska justeringar (kortare anmälningsperiod etc.).
-
Pandemi & senare styrningsutredningar (2020–2021+):
- Pandemin förde till flera praktiska avvikelser, och därefter har det gjorts utredningar och förslag om provets organisation/ansvar (SOU/utredningar 2021). Även åldersgränser och giltighetstider har justerats senare år.
Den största strukturella förändringen skedde hösten 2011; det är troligen den viktigaste orsaken till att prov före 2011/2012 upplevs annorlunda. Efter 2011 har det skett mindre justeringar och naturliga år-till-år-variationer i svårighetsgrad (särskilt i kvantdelen runt 2014–2016), samt administrativa förändringar (2017 mm.). Årlig normering och förekomst av utprövningspass gör att samma «antal rätt» kan ge olika normpoäng över åren — detta förklarar mycket av ens upplevelse av att äldre prov var mycket svårare.